Min fundering är...-Är det värt att spara dom här jäkla träden för det superkorta period dom faktiskt är fina? Resten av tiden är dom mest i vägen, skuggar och skräpar.
fredag 11 maj 2012
Ja se det snöar!
Nä, så illa är det väl inte... Det är vårt vackra körsbärsträd som tyvärr, efter bara nån vecka, börja tappa sina blommor:-(
onsdag 9 maj 2012
Uppdatering
Alltså jag måste vara knas men det har blivit så himla svårt att komma in på mitt konto här på blogger och uppdatera bloggen. Jag letar och letar varje gång och vips så kommer jag hit till sidan för uppdatering, men jag vet aldrig riktigt hur...Villket gör att det blir samma visa nästa gång jag ska försöka uppdatera. Det är såklart ingen orsak till varför det ska behöva ta nästan två månader att uppdatera men det är ändå STÖRANDE!
Jaja, nog om detta, nu är jag iaf inne och ska passa på att skriva en liten kort sumering av tiden som gått sen sist.
Jenta har varit skadad :-( Precis lagom till påsk och vi skulle ut på tävlingsbanan visade hon upp en oroväckande hälta på ena bakbenet. Jag befarade det värsta - korsbandet! Var en riktigt tuff och orolig tid där i början och det märktes att hon hade ont. Väl hos veterinären visade det sig att korsbandet iaf inte är av...Riktigt vad som orsakade hältan vet vi inte. Hon fick smärtstillande och antiinflammatoriskt och ordinerades vila i tre! veckor. Nu har tre veckor gått och vi har så smått börjat träna upp henne igen. Än så länge ser det bra ut och hon uppvisar ingen hälta. Vi tar det mycket försiktigt, korta skritturer i kuperade terräng så hon får lyfta ordentligt på benen. Jag har byggt en liten bana i skogen med stockar som hon får skritta över och sen går vi såklart vanliga "travpromenader".
Jag har även varit ute och spårat med henne och det verkar som 3 års uppehåll från spår (plus 3 veckors total vila) har gjort susen för spårmotivationen. Hon spårade riktigt riktigt fint faktiskt och nu är jag sugen på, att en gång för alla, få ordning på det där jäkla spåret så vi kanske kan komma till start i lägre. Sjävlklart vill jag ut på tävlingsbana även i söket igen men det känns ändå lite som det vore skönt att ha spåret att luta sig tillbaka på när tävlingskarriären för sök är slut... För hur det än är så krävs det betydligt bättre fysik hos hunden för att tävla sök än spår och Sprutt blir ju knappast yngre även om hon förtfarande är i sina bästa år och riktigt fin i kroppen :-) Den som lever få se, nu till helgen blir det iaf spår på programmet!
| Finaste Sprutt |
Lowa växer och mår toppen. Så himla härlig ålder just nu :-) Visst, alla åldrar har ju sitt men nu är hon verkligen så himla rolig. Hon lever verkligen i sin drömvärld, eller ja, i Katthult. Hon är helt besatt av Emil i Lönneberg och nästa all hennes vakna tid sjunger hon -Till snickerboa ränner jag...Å så ska vi ropa -Looowa, förgrömmade onge
| Här sitter "Emil" i snickarboden och täljer en trägubbe |
| Här övar Lowa på att cykla tillsammans med mormor |
Annars har mycket tid spenderats till att försöka vårfixa här hemma. Altanen har fått lite olja. Vi valde en med lite färg i för att få ett fräschare intryck och oj så fint det blev. Nu ska bara staketet får lite vit färg oxå så kommer ett efterkort.
| Bästa Darlingen sliter... |
Vi har fått ett nytt husdjur i form av Peter, en älg som fullkomligen har flyttat hit. Två kompisar har han oftast med sig oxå...I början var det lite mysigt och exotiskt, nu är jag mest trött på de där jäkla älgarna som börjar bli lite väl närgångna. Hoppas att det är fjolårskalvar som snart hittar rätt i livet.
Själv har jag tagit ett mycket stort steg i min karriär. Jag har fått ett nytt jobb som jag ska börja på efter semestern. Det känns utmanande, jättespännande mest samtigit väldigt läskigt ;-) Mer om detta när det närmar sig...
Avslutar med en bild på vår skidtjej :-)
måndag 19 mars 2012
Sökträning och fortsättningen i foderdjungeln
Ja, jag har börjat ventilera det här med foder i bloggen och då är det väl lika bra att fortsätta. Jag köpte en säck Lamm och Ris från Halla foder innan jul för att testa på Sprutt. Tyvärr tilltalade inte det fodret mig riktigt... Tyckte det luktade unket, plus att jag fick för mig att Jenta började klia sig en massa. Häpp, har en halvfull 4 kr säck hemma nu om nån vill ha, jag kommer inte att använda den. Gick tillbaks till RC igen för att nollställa och fortsätta utprovningen av nytt foder. Den här gången föll mitt val på Standart som jag länge varit nyfiken på och hört mycket gott om. Jag beställde hem 2kg av Standart Orginal MILD som ska vara ett lite lättare foder
Hittills är jag jättenöjd! Luktar "fräscht" (så fräscht nu hundmat kan lukta ;-)) Jenta äter med god aptit och jag tycker nog faktiskt att hon har smalnat av liiite utan att jag har behövt ge henne mindre mat. Nu får hon ju dock bara hälften Standart, resten RC så än ska vi inte ropa hej. Men jag är så pass nöjd iaf så jag har beställt hem stor säck denna gång.
Sen har jag även köpt på mig lite korvar färskfoder - Vom och Hundemat. Dessa ska jag stötta upp med för lite extra energi de dagar vi tränar hårt eller tävlar...
Dessa leder oss raskt vidare på just träning och tävling :-) I går fick vi oss en riktigt genomkörare på sökträningen. Vi var många och jag drog startnummer 1 - perfekt. Jag behövde inte vara med och valla och jag hade ingen som helst koll på rutan. Mina härliga sökkamrater fick fria händer coh vilket sök vi går in och presterar! Hon gick som en klocka och jag inser att jag MÅSTE lita på henne, hon har stenkoll och hon missar INTE! Jag har SÅ lätt att ha förutfattade meningar och gå in och styra och peta. Hon börjar bli så pass rutinerad så det går inte att lura henne ;-) Väldigt skönt iaf att ha detta träningspass i ryggen med tanke på att jag har anmält till tävling redan om knappt tre veckor :-0 Nu måste vi lägga allt krut på konditionsträning fram tills dess, för oj så trött hon blir när hon får gå ett tag.
tisdag 13 mars 2012
Hipp hurra för Jenta 5 år!
Husse hade iaf köpt grisöra som jag och Lowa slog in omsorgsfullt... Sen hjälpte Lowa givetvis till att öppna oxå;-) Tyvärr svalde Jenta grisörat nästintill helt, så det kom publika fort som det gick ner:-( Kan hända att födelsedagsbarnet kan få smaka like semla senare ikväll istället;-)
lördag 25 februari 2012
Göteborgsvistelse
Ligger på hotellrummet och slöar efter en god frukost. Lowa kollar smurfarna på tv och jag dricker te, ja vi har det rätt gött faktiskt:-)
Igår hade vi en riktig Lowa-dag. Efter frukost tog vi spårvagnen till Linnéplatsen och den fantastiska lekparken Plikta. Där fick Lowa härja runt i över 1h och hon var överlycklig. Sen kom bästa Lisa och mötte upp och vi käkade en mycket god lunch på ett jättemysigt café. Hade kunnat sitta där och bara snick snacka fortfarande, men det funkar ju inte riktigt men en 2-åring. Hur som helst, en liten stund fick vi iaf innan det var dags för mig och Lowa att promenera tillbaks.
Eftermiddagen var Magnus lite ledig så då passade vi på att besöka Universeum. Vilket place alltså, för både stora och små:-)
Idag ska vi kolla lite på showen, agility och ponnystafetter står på programmet. I em ska vi ta spårvagnen till Anna och Edith så Lowa får leka av sig lite:-)
Igår hade vi en riktig Lowa-dag. Efter frukost tog vi spårvagnen till Linnéplatsen och den fantastiska lekparken Plikta. Där fick Lowa härja runt i över 1h och hon var överlycklig. Sen kom bästa Lisa och mötte upp och vi käkade en mycket god lunch på ett jättemysigt café. Hade kunnat sitta där och bara snick snacka fortfarande, men det funkar ju inte riktigt men en 2-åring. Hur som helst, en liten stund fick vi iaf innan det var dags för mig och Lowa att promenera tillbaks.
Eftermiddagen var Magnus lite ledig så då passade vi på att besöka Universeum. Vilket place alltså, för både stora och små:-)
Idag ska vi kolla lite på showen, agility och ponnystafetter står på programmet. I em ska vi ta spårvagnen till Anna och Edith så Lowa får leka av sig lite:-)
lördag 18 februari 2012
Äntligen på g...
Ja, idag var hela familjen Johansson-Glans på benen igen, äntligen! Jag och Jenta var i skogen en sväng på fm och tränade sök. Himla skoj den där grenen alltså, som ni vet;-) Jenta gick bra idag, utsatte henne dock inte för några större svårigheter eller utmaningar utan körde mycket fart och motivation...å då glänser hon ju verkligen:-) Nu måste vi dock ta tag i det här med tomslag...fick bråka lite idag och det är ALLTID på första tomslaget...Sen går det av bara farten. Men men, nått måste vi ju ha att träna på;-)
På em åkte vi till farmor och farfar och Lowa var ute för första gången på över en vecka. Då fick hon göra det bästa hon vet- RIDA:-o Hon är så duktig måste jag faktiskt säga... Hon borstar och grejar, hjälper till med sadel och träns och tjatar och tjatar... Väl på hästen strålar hon som en sol och sitter faktiskt rätt stabilt - älskade lilla unge<3 Nu sover hon som en stock i soffan så vi kommer väl få en lattjo lördagkväll:-D
fredag 17 februari 2012
Fortsatt sjukstuga
Ja, som rubriken lyder.. Sen senaste inlägget har vi haft 11 VABdagar av 18 möjliga arbetsdagar. Det har varit allt från feber till magsjuka. Jag och Magnus har oxå varit sjuka lite till och från och Magnus är fortfarande krasslig...men vi hoppas att det är på upphällningen nu och att vi snart är friska allesammans.
Jentas tass är iaf bättre, alltid något. Hon är pigg och full av energi, imorn blir det sökträning så hon får jobba både kropp och knopp lite, då blir hon glad.
Idag är Lowa med mig på kontoret en liten sväng medan Darlingen är hos frissan. Många spännende saker att greja med. I går var hon oxå här en stund, på kortet nedan målar hon en drake till vår nya inöpschef.
Jentas tass är iaf bättre, alltid något. Hon är pigg och full av energi, imorn blir det sökträning så hon får jobba både kropp och knopp lite, då blir hon glad.
Idag är Lowa med mig på kontoret en liten sväng medan Darlingen är hos frissan. Många spännende saker att greja med. I går var hon oxå här en stund, på kortet nedan målar hon en drake till vår nya inöpschef.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



