fredag 18 maj 2012

Husvagnsägare

Vi har länge velat fram och tillbaka om vi kanske skulle köpa en husvagn. Efter lägerveckan förra året då vi hyrde en vagn var vi alla ganska sugna på en egen. Sagt och gjort, idag slog vi till:-) Några kompisar till oss skulle sälja sin och vi tyckte att den precis uppfyllde våra krav och passar utmärktsom vår första vagn.

Ok, den kanske inte är snyggast i kommunen, men den är hel, ren och känns fräsch för att vara 25 år! Nu ska vi fixa till den lite med nytt tyg till dynor mm.

Så nu blir det rottisläger i somnar igen:-)

måndag 14 maj 2012

Liten börjar bli stor

Idag har jag klickat hem Lowas Majpresent:
En springcykel
Tydligen det senaste för barn som ska lära sig cykla. Glöm trehjulingar och cyklar med stödhjul. Med en sån här lär de sig det viktigaste som krävs för att kunna cykla - balansen. Jag tycker det låter klokt, bra balans har man ju ALLTID nytta av! Här får barnet bara upp den fart de kan hantera och kan lära sig styra.

Visst kanske hon är lite för liten, men då är det väl bara att ställa undan den tills hon har växt till sig. Återkommer med rapport om vad lillfis tycker :-)

fredag 11 maj 2012

Ja se det snöar!

Nä, så illa är det väl inte... Det är vårt vackra körsbärsträd som tyvärr, efter bara nån vecka, börja tappa sina blommor:-(

Min fundering är...-Är det värt att spara dom här jäkla träden för det superkorta period dom faktiskt är fina? Resten av tiden är dom mest i vägen, skuggar och skräpar.

onsdag 9 maj 2012

Uppdatering


Alltså jag måste vara knas men det har blivit så himla svårt att komma in på mitt konto här på blogger och uppdatera bloggen. Jag letar och letar varje gång och vips så kommer jag hit till sidan för uppdatering, men jag vet aldrig riktigt hur...Villket gör att det blir samma visa nästa gång jag ska försöka uppdatera. Det är såklart ingen orsak till varför det ska behöva ta nästan två månader att uppdatera men det är ändå STÖRANDE!

Jaja, nog om detta, nu är jag iaf inne och ska passa på att skriva en liten kort sumering av tiden som gått sen sist.

Jenta har varit skadad :-( Precis lagom till påsk och vi skulle ut på tävlingsbanan visade hon upp en oroväckande hälta på ena bakbenet. Jag befarade det värsta - korsbandet! Var en riktigt tuff och orolig tid där i början och det märktes att hon hade ont. Väl hos veterinären visade det sig att korsbandet iaf inte är av...Riktigt vad som orsakade hältan vet vi inte. Hon fick smärtstillande och antiinflammatoriskt och ordinerades vila i tre! veckor. Nu har tre veckor gått och vi har så smått börjat träna upp henne igen. Än så länge ser det bra ut och hon uppvisar ingen hälta. Vi tar det mycket försiktigt, korta skritturer i kuperade terräng så hon får lyfta ordentligt på benen. Jag har byggt en liten bana i skogen med stockar som hon får skritta över och sen går vi såklart vanliga "travpromenader".
Jag har även varit ute och spårat med henne och det verkar som 3 års uppehåll från spår (plus 3 veckors total vila) har gjort susen för spårmotivationen. Hon spårade riktigt riktigt fint faktiskt och nu är jag sugen på, att en gång för alla, få ordning på det där jäkla spåret så vi kanske kan komma till start i lägre. Sjävlklart vill jag ut på tävlingsbana även i söket igen men det känns ändå lite som det vore skönt att ha spåret att luta sig tillbaka på när tävlingskarriären för sök är slut... För hur det än är så krävs det betydligt bättre fysik hos hunden för att tävla sök än spår och Sprutt blir ju knappast yngre även om hon förtfarande är i sina bästa år och riktigt fin i kroppen :-) Den som lever få se, nu till helgen blir det iaf spår på programmet!
Finaste Sprutt

Lowa växer och mår toppen. Så himla härlig ålder just nu :-) Visst, alla åldrar har ju sitt men nu är hon verkligen så himla rolig. Hon lever verkligen i sin drömvärld, eller ja, i Katthult. Hon är helt besatt av Emil i Lönneberg och nästa all hennes vakna tid sjunger hon -Till snickerboa ränner jag...Å så ska vi ropa -Looowa, förgrömmade onge

Här sitter "Emil" i snickarboden och täljer en trägubbe
Här övar Lowa på att cykla tillsammans med mormor


Annars har mycket tid spenderats till att försöka vårfixa här hemma. Altanen har fått lite olja. Vi valde en med lite färg i för att få ett fräschare intryck och oj så fint det blev. Nu ska bara staketet får lite vit färg oxå så kommer ett efterkort.
Bästa Darlingen sliter...


Vi har fått ett nytt husdjur i form av Peter, en älg som fullkomligen har flyttat hit. Två kompisar har han oftast med sig oxå...I början var det lite mysigt och exotiskt, nu är jag mest trött på de där jäkla älgarna som börjar bli lite väl närgångna. Hoppas att det är fjolårskalvar som snart hittar rätt i livet.

Själv har jag tagit ett mycket stort steg i min karriär. Jag har fått ett nytt jobb som jag ska börja på efter semestern. Det känns utmanande, jättespännande mest samtigit väldigt läskigt ;-) Mer om detta när det närmar sig...

Avslutar med en bild på vår skidtjej :-)


måndag 19 mars 2012

Sökträning och fortsättningen i foderdjungeln

Ja, jag har börjat ventilera det här med foder i bloggen och då är det väl lika bra att fortsätta. Jag köpte en säck Lamm och Ris från Halla foder innan jul för att testa på Sprutt. Tyvärr tilltalade inte det fodret mig riktigt... Tyckte det luktade unket, plus att jag fick för mig att Jenta började klia sig en massa. Häpp, har en halvfull 4 kr säck hemma nu om nån vill ha, jag kommer inte att använda den. Gick tillbaks till RC igen för att nollställa och fortsätta utprovningen av nytt foder. Den här gången föll mitt val på Standart som jag länge varit nyfiken på och hört mycket gott om. Jag beställde hem 2kg av Standart Orginal MILD som ska vara ett lite lättare foder

Hittills är jag jättenöjd! Luktar "fräscht" (så fräscht nu hundmat kan lukta ;-)) Jenta äter med god aptit och jag tycker nog faktiskt att hon har smalnat av liiite utan att jag har behövt ge henne mindre mat. Nu får hon ju dock bara hälften Standart, resten RC så än ska vi inte ropa hej. Men jag är så pass nöjd iaf så jag har beställt hem stor säck denna gång.
Sen har jag även köpt på mig lite korvar färskfoder - Vom och Hundemat. Dessa ska jag stötta upp med för lite extra energi de dagar vi tränar hårt eller tävlar...

Dessa leder oss raskt vidare på just träning och tävling :-) I går fick vi oss en riktigt genomkörare på sökträningen. Vi var många och jag drog startnummer 1 - perfekt. Jag behövde inte vara med och valla och jag hade ingen som helst koll på rutan. Mina härliga sökkamrater fick fria händer coh vilket sök vi går in och presterar! Hon gick som en klocka och jag inser att jag MÅSTE lita på henne, hon har stenkoll och hon missar INTE! Jag har SÅ lätt att ha förutfattade meningar och gå in och styra och peta. Hon börjar bli så pass rutinerad så det går inte att lura henne ;-) Väldigt skönt iaf att ha detta träningspass i ryggen med tanke på att jag har anmält till tävling redan om knappt tre veckor :-0 Nu måste vi lägga allt krut på konditionsträning fram tills dess, för oj så trött hon blir när hon får gå ett tag.

En riktigt härlig dag i skogen hade vi iaf och alla hundarna gick superbra. Hundträning när den är som bäst helt enkelt :-) Ikväll hoppas jag hinna med ett lydnadspass. Där finns ju en del att träna på om vi säger så... :-)

tisdag 13 mars 2012

Hipp hurra för Jenta 5 år!



Idag firar vi födelsedagsbarn här hemma. Underbara, härliga goa Jenta fyller hela 5 år! Har tar tiden vägen?
Husse hade iaf köpt grisöra som jag och Lowa slog in omsorgsfullt... Sen hjälpte Lowa givetvis till att öppna oxå;-) Tyvärr svalde Jenta grisörat nästintill helt, så det kom publika fort som det gick ner:-( Kan hända att födelsedagsbarnet kan få smaka like semla senare ikväll istället;-)

lördag 25 februari 2012

Göteborgsvistelse

Ligger på hotellrummet och slöar efter en god frukost. Lowa kollar smurfarna på tv och jag dricker te, ja vi har det rätt gött faktiskt:-)
Igår hade vi en riktig Lowa-dag. Efter frukost tog vi spårvagnen till Linnéplatsen och den fantastiska lekparken Plikta. Där fick Lowa härja runt i över 1h och hon var överlycklig. Sen kom bästa Lisa och mötte upp och vi käkade en mycket god lunch på ett jättemysigt café. Hade kunnat sitta där och bara snick snacka fortfarande, men det funkar ju inte riktigt men en 2-åring. Hur som helst, en liten stund fick vi iaf innan det var dags för mig och Lowa att promenera tillbaks.
Eftermiddagen var Magnus lite ledig så då passade vi på att besöka Universeum. Vilket place alltså, för både stora och små:-)
Idag ska vi kolla lite på showen, agility och ponnystafetter står på programmet. I em ska vi ta spårvagnen till Anna och Edith så Lowa får leka av sig lite:-)