Lite glest mellan inläggen medger jag, det beror delvis på att Telia och 3G verkar vara en kombination som i princip inte existerar här ute i skogen. Dels beror det på en lite mer aktiv liten tös i år som gärna vill hitta på saker så vi har helt enkelt fullt upp att leka och greja. När vädret inte riktigt inte är på vår sida (vilket inträffar sådär 4-5 gånger om dagen ungefär) så är dock DVD:n en ovärderlig pryl. Speciellt som en nyinköpt film "Hajar som hajar" snabbt blev en stor favorit. Utan att ha sett hela filmen kan jag ändå säga att jag kan den utantill mer eller mindre efter att den spelats kanske tjugofem gånger... och visst, jag medger att den är underhållande och med en stor portion humor som passar även vuxna. Det kanske slutar med att jag och Karin får kika på filmen någon kväll när junioren slocknat.
Tisdagen var vilodag här på lägret, och då passade familjen på att beöka Växjö. Det blev lek i en kul lekpark för Lowa, lite shopping och sedan mat på en ganska märklig liten pizzeria där dock maten var riktigt bra. Två pizzor med varsin dricka gick loss på 130:-, men av skyltar på andra matställen att döma så var nog pizzapriserna generellt lägre här än hemma. Så är vi ju också i sparsamhetens Småland!
Jenta jobbar på ute i skogen, trots att "valparna" kallar på uppmärksamhet i husvagnen. Igår var det tävling i form av "Plexus vandringspris" som duon faktiskt gick och vann 2009, men nu är det ju högre klass som gäller. Uppletandet gick tydligen inget vidare, Jenta förstod helt enkelt inte vad som skulle göras och varför det stod massa människor och kikade på. Lydnaden och platsliggningen gick betydligt bättre även om de avstod vissa moment.
På kvällen var det återigen dags för lite fest. Trots att det tränas ganska flitigt så avlöser festligheterna varandra. Finns i.o.f.s. inte så mycket annat att göra här i skogen om kvällarna om man inte vill ägna sig åt myggskådning eller orientera på skjutfältet... I måndags kväll var det "finmiddag" med spansk buffé och massa gott. Vår Karaoke-kompis i "Scenfeber" var tillbaka och det var trevligt som vanligt och de sista lämnade nog inte Markan förrän vid halv tre-tiden. Onsdagens kalas var Barbeque-aftonen där vår grupp även hade hand om Markans bar och servering av all grill-mat. Det var ganska mycket att göra eftersom mer eller mindre hela lägret slöt upp, men bättre det än att stå och hänga bakom en tom disk. Lowa tog en sen eftermiddagslur så hon var naturligtvis på topp hela kvällen, och charmade som vanligt många deltagare. Från att ha varit lite blyg med främmande personer är det nu snarare tvärtom, många får kramar och det ska pratas och dansas.
Idag ligger regnmolnen tunga över Kosta, så det blir nog mest inomhusaktiviteter för oss i vagnen. Oddsen för att det snart efterfrågas "Hajarna" på film är nog inte speciellt höga...
torsdag 19 juli 2012
måndag 16 juli 2012
På plats i Kosta!
Så var vi här igen... Gästbloggaren är igång! Familjen Johansson-Glans är på plats i Kosta och årets Rottweilerläger är igång sedan i fredags kväll. Däremot är uppkopplingen sådär, därför blir det kanske lite glesare mellan inläggen i år... Telia 3G verkar ha glömt slå på nätet här nere.
Sedan i maj finns ju Cabby-vagnen "Berta Brun" från 1987 i vår ägo, och det underlättade verkligen packandet och planerandet i år! I stort sett hela veckan innan fredagens avfärd har vi kunnat plocka och packa i egen takt vilket kändes bra. Kära sambon passade på att köpa nytt snyggt tyg vid senaste IKEA-besöket för att klä om de rosa originaldynorna och även för att få till en uppsättning lite modernare gardiner. Resultatet syns delvis nedan på bilden med den glada camparen Lowa.
I år har vi även ett förtält med vagnen, och det var verkligen ett lyft. Det blev ju som ett helt extra rum utöver den ganska trånga vagnen där man kan förvara prylar, äta och bara umgås. Efter lite svett och mutter fick vi upp förtältet tillslut, det var inte helt lätt att förankra i marken när underlaget är en stening grusplan där pinnarna inte går att slå ner var som helst, utan man fick sätta dem där det gick... ser ut som det var onyktert redan vid installationen men så var faktiskt inte fallet...
I år deltar Mammi och Jenta i en spårgrupp i stället för det vanliga söket eftersom Jenta varit skadad och inte bör springa som en tok i skogen. Entustiasterna samlades kl. 8:30 för avfärd ut mot markerna på skjutfältet. Jag och Lowa tog sovmorgon och lugn frukost i husvagnen. Efter lunchen åkte vi med ut och tittade på när några av hundarna övade upplet i rutan. Lowa var till en början intresserad men sedan riktades uppmärksamheten mer mot fjärilar, blommor, skalbaggar och vattenpölar!
Nu stundar en vecka med mycket hund så klart, men även med roliga aktiviteter och mysigt campande. Imorgon tisdag är det dessutom "vilodag" på lägret så då ska vi hitta på någon utflykt eller så.
Nu smattrar dock regnet på taket, faktiskt första riktiga regnet under dagtid hittills, hoppas det inte blir så långvarigt... Nu får vi se om mobilen orkar ladda upp dagens inlägg, tack och hej för nu!
Sedan i maj finns ju Cabby-vagnen "Berta Brun" från 1987 i vår ägo, och det underlättade verkligen packandet och planerandet i år! I stort sett hela veckan innan fredagens avfärd har vi kunnat plocka och packa i egen takt vilket kändes bra. Kära sambon passade på att köpa nytt snyggt tyg vid senaste IKEA-besöket för att klä om de rosa originaldynorna och även för att få till en uppsättning lite modernare gardiner. Resultatet syns delvis nedan på bilden med den glada camparen Lowa.
| Frukost med Lowa & Pingu |
I år har vi även ett förtält med vagnen, och det var verkligen ett lyft. Det blev ju som ett helt extra rum utöver den ganska trånga vagnen där man kan förvara prylar, äta och bara umgås. Efter lite svett och mutter fick vi upp förtältet tillslut, det var inte helt lätt att förankra i marken när underlaget är en stening grusplan där pinnarna inte går att slå ner var som helst, utan man fick sätta dem där det gick... ser ut som det var onyktert redan vid installationen men så var faktiskt inte fallet...
I år deltar Mammi och Jenta i en spårgrupp i stället för det vanliga söket eftersom Jenta varit skadad och inte bör springa som en tok i skogen. Entustiasterna samlades kl. 8:30 för avfärd ut mot markerna på skjutfältet. Jag och Lowa tog sovmorgon och lugn frukost i husvagnen. Efter lunchen åkte vi med ut och tittade på när några av hundarna övade upplet i rutan. Lowa var till en början intresserad men sedan riktades uppmärksamheten mer mot fjärilar, blommor, skalbaggar och vattenpölar!
| Hej svejs i spårskogen! |
Nu smattrar dock regnet på taket, faktiskt första riktiga regnet under dagtid hittills, hoppas det inte blir så långvarigt... Nu får vi se om mobilen orkar ladda upp dagens inlägg, tack och hej för nu!
fredag 18 maj 2012
Husvagnsägare
Vi har länge velat fram och tillbaka om vi kanske skulle köpa en husvagn. Efter lägerveckan förra året då vi hyrde en vagn var vi alla ganska sugna på en egen. Sagt och gjort, idag slog vi till:-) Några kompisar till oss skulle sälja sin och vi tyckte att den precis uppfyllde våra krav och passar utmärktsom vår första vagn.
Ok, den kanske inte är snyggast i kommunen, men den är hel, ren och känns fräsch för att vara 25 år! Nu ska vi fixa till den lite med nytt tyg till dynor mm.
Så nu blir det rottisläger i somnar igen:-)
måndag 14 maj 2012
Liten börjar bli stor
Idag har jag klickat hem Lowas Majpresent:
Visst kanske hon är lite för liten, men då är det väl bara att ställa undan den tills hon har växt till sig. Återkommer med rapport om vad lillfis tycker :-)
![]() |
| En springcykel |
Tydligen det senaste för barn som ska lära sig cykla. Glöm trehjulingar och cyklar med stödhjul. Med en sån här lär de sig det viktigaste som krävs för att kunna cykla - balansen. Jag tycker det låter klokt, bra balans har man ju ALLTID nytta av! Här får barnet bara upp den fart de kan hantera och kan lära sig styra.
Visst kanske hon är lite för liten, men då är det väl bara att ställa undan den tills hon har växt till sig. Återkommer med rapport om vad lillfis tycker :-)
fredag 11 maj 2012
Ja se det snöar!
Nä, så illa är det väl inte... Det är vårt vackra körsbärsträd som tyvärr, efter bara nån vecka, börja tappa sina blommor:-(
Min fundering är...-Är det värt att spara dom här jäkla träden för det superkorta period dom faktiskt är fina? Resten av tiden är dom mest i vägen, skuggar och skräpar.
onsdag 9 maj 2012
Uppdatering
Alltså jag måste vara knas men det har blivit så himla svårt att komma in på mitt konto här på blogger och uppdatera bloggen. Jag letar och letar varje gång och vips så kommer jag hit till sidan för uppdatering, men jag vet aldrig riktigt hur...Villket gör att det blir samma visa nästa gång jag ska försöka uppdatera. Det är såklart ingen orsak till varför det ska behöva ta nästan två månader att uppdatera men det är ändå STÖRANDE!
Jaja, nog om detta, nu är jag iaf inne och ska passa på att skriva en liten kort sumering av tiden som gått sen sist.
Jenta har varit skadad :-( Precis lagom till påsk och vi skulle ut på tävlingsbanan visade hon upp en oroväckande hälta på ena bakbenet. Jag befarade det värsta - korsbandet! Var en riktigt tuff och orolig tid där i början och det märktes att hon hade ont. Väl hos veterinären visade det sig att korsbandet iaf inte är av...Riktigt vad som orsakade hältan vet vi inte. Hon fick smärtstillande och antiinflammatoriskt och ordinerades vila i tre! veckor. Nu har tre veckor gått och vi har så smått börjat träna upp henne igen. Än så länge ser det bra ut och hon uppvisar ingen hälta. Vi tar det mycket försiktigt, korta skritturer i kuperade terräng så hon får lyfta ordentligt på benen. Jag har byggt en liten bana i skogen med stockar som hon får skritta över och sen går vi såklart vanliga "travpromenader".
Jag har även varit ute och spårat med henne och det verkar som 3 års uppehåll från spår (plus 3 veckors total vila) har gjort susen för spårmotivationen. Hon spårade riktigt riktigt fint faktiskt och nu är jag sugen på, att en gång för alla, få ordning på det där jäkla spåret så vi kanske kan komma till start i lägre. Sjävlklart vill jag ut på tävlingsbana även i söket igen men det känns ändå lite som det vore skönt att ha spåret att luta sig tillbaka på när tävlingskarriären för sök är slut... För hur det än är så krävs det betydligt bättre fysik hos hunden för att tävla sök än spår och Sprutt blir ju knappast yngre även om hon förtfarande är i sina bästa år och riktigt fin i kroppen :-) Den som lever få se, nu till helgen blir det iaf spår på programmet!
| Finaste Sprutt |
Lowa växer och mår toppen. Så himla härlig ålder just nu :-) Visst, alla åldrar har ju sitt men nu är hon verkligen så himla rolig. Hon lever verkligen i sin drömvärld, eller ja, i Katthult. Hon är helt besatt av Emil i Lönneberg och nästa all hennes vakna tid sjunger hon -Till snickerboa ränner jag...Å så ska vi ropa -Looowa, förgrömmade onge
| Här sitter "Emil" i snickarboden och täljer en trägubbe |
| Här övar Lowa på att cykla tillsammans med mormor |
Annars har mycket tid spenderats till att försöka vårfixa här hemma. Altanen har fått lite olja. Vi valde en med lite färg i för att få ett fräschare intryck och oj så fint det blev. Nu ska bara staketet får lite vit färg oxå så kommer ett efterkort.
| Bästa Darlingen sliter... |
Vi har fått ett nytt husdjur i form av Peter, en älg som fullkomligen har flyttat hit. Två kompisar har han oftast med sig oxå...I början var det lite mysigt och exotiskt, nu är jag mest trött på de där jäkla älgarna som börjar bli lite väl närgångna. Hoppas att det är fjolårskalvar som snart hittar rätt i livet.
Själv har jag tagit ett mycket stort steg i min karriär. Jag har fått ett nytt jobb som jag ska börja på efter semestern. Det känns utmanande, jättespännande mest samtigit väldigt läskigt ;-) Mer om detta när det närmar sig...
Avslutar med en bild på vår skidtjej :-)
måndag 19 mars 2012
Sökträning och fortsättningen i foderdjungeln
Ja, jag har börjat ventilera det här med foder i bloggen och då är det väl lika bra att fortsätta. Jag köpte en säck Lamm och Ris från Halla foder innan jul för att testa på Sprutt. Tyvärr tilltalade inte det fodret mig riktigt... Tyckte det luktade unket, plus att jag fick för mig att Jenta började klia sig en massa. Häpp, har en halvfull 4 kr säck hemma nu om nån vill ha, jag kommer inte att använda den. Gick tillbaks till RC igen för att nollställa och fortsätta utprovningen av nytt foder. Den här gången föll mitt val på Standart som jag länge varit nyfiken på och hört mycket gott om. Jag beställde hem 2kg av Standart Orginal MILD som ska vara ett lite lättare foder
Hittills är jag jättenöjd! Luktar "fräscht" (så fräscht nu hundmat kan lukta ;-)) Jenta äter med god aptit och jag tycker nog faktiskt att hon har smalnat av liiite utan att jag har behövt ge henne mindre mat. Nu får hon ju dock bara hälften Standart, resten RC så än ska vi inte ropa hej. Men jag är så pass nöjd iaf så jag har beställt hem stor säck denna gång.
Sen har jag även köpt på mig lite korvar färskfoder - Vom och Hundemat. Dessa ska jag stötta upp med för lite extra energi de dagar vi tränar hårt eller tävlar...
Dessa leder oss raskt vidare på just träning och tävling :-) I går fick vi oss en riktigt genomkörare på sökträningen. Vi var många och jag drog startnummer 1 - perfekt. Jag behövde inte vara med och valla och jag hade ingen som helst koll på rutan. Mina härliga sökkamrater fick fria händer coh vilket sök vi går in och presterar! Hon gick som en klocka och jag inser att jag MÅSTE lita på henne, hon har stenkoll och hon missar INTE! Jag har SÅ lätt att ha förutfattade meningar och gå in och styra och peta. Hon börjar bli så pass rutinerad så det går inte att lura henne ;-) Väldigt skönt iaf att ha detta träningspass i ryggen med tanke på att jag har anmält till tävling redan om knappt tre veckor :-0 Nu måste vi lägga allt krut på konditionsträning fram tills dess, för oj så trött hon blir när hon får gå ett tag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

