Visar inlägg med etikett Hundar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hundar. Visa alla inlägg

torsdag 22 december 2011

Foderbyte???


Jag har sedan en tid tillbaka fått för mig att jag ska byta foder på Jenta. Hon äter idag Royal Canin Maxi Adult och det fungerar hur bra som helst MEN, det finns egentligen  två men...
1. hon är konstant hungrig...ja, den senaste tiden är hon helt manisk när det gäller mat. Samtidigt som hon lägger på sig av vart enda gram hon får extra...Om Jenta skulle äta så mycket som hon ansåg var lagom skulle hon vara en riktigt julgris på nolltid. Under den här årstiden blir det ju dessutom mindre av både motion och träning så då känner jag att hon kanske skulle ha nått lite lättare foder så att hon fortfarande får lika mycke mat, helst kanske lite mer, men ändå inte lägger på sig...
2. Royal Canin tillverkas i Polen och kostar över 600kr för 15 kg. Är det verkligen ett så himla bra foder, eller hur mycket betalar man för frakt, varumärke, marknadsföring, fodertunnor, kalendrar..ja u name it. Nä, jag skulle gärna gå över på ett bra svenskt foder med bra naturliga råvaror. Det står verkligen inte och faller på priset, vi har bara Jenta och så himla mycket äter hon inte utan självklart är hon värd det bästa, MEN är det verkligen försvarbart att vissa foder är dubbelt så dyra? Är de verkligen dubbelt så bra, mår hunden dubbel så bra av det fodret? Ehh, jag vet inte!
Ok, jag erkänner, jag har kanske gjort detta till en onödigt stor grej. Folk byter ju foder lite hipp som happ på sin hundar, köper foder på ica eller slänger till dom matrester och de hundarna kan mycket väl leva ett långt och friskt liv. Annledningen till att jag är lite nojjig är väl att hon mår så himla bra som hon gör på det fodret hon har, men vad tusan...det är väl bara att gå tillbaks till det isf...hon lär ju inte dö för hon får äta en säck av något annat foder, eller ;-)?

Så...jag tror jag har bestämt mig. Jag tänkte testa detta fodret:


Någon som har erfarenheter? Bra eller dåliga - let me know!

Sen hör jag mer och mer gott om färskfoder till våra hundar... Min tanke är därför att ha detta foder som bas och sen vid behov komplettera med färskfoder vid exempelvis intensiv träning, läger och tävlingar. At enbart gå på färskfoder känns lite krångligt då man måste ha det i frysen, komma ihåg att ta upp osv...Men som komplement - absolut! Dessutom är det så himla käckt att det finns ett hunddagis här i stan som är återförsäljade både av Halla torrfoder och Nordic fästkfoder. Blir en tur dit i em för att checka läget :-)

tisdag 30 augusti 2011

Tävling på G

Om det går så lång tid så att man glömmer lösenordet för att logga in till bloggen, då uppdaterar man för sällan, eller hur ;-)?
Anledningen till min frånvaro är att jag har för mycket annat att göra såklart. Jag har anmält till tävling om 10 dagar vilket känns på tok för snart... Jag har ju tränat för att kunna starta högre klass i över ett år men ändå känns det som vi är långt ifrån klara. Trodde jag hade söket under kontroll tills jag igår slänger ut en figge på nära håll, bara för att... Det gick inte alls, Jenta sprang nästan över den utan att hitta, alltså ett tydligt tecken på att näsan INTE är påkopplad på vägen in till mig på stigen. Jag hinner en sökträning till innan tävlingen...vet inte om jag ska börja trixa med detta nu eller bara köra lite pepp???
Lydnaden är låångt ifrån klar. Ja, egentligen är det inget moment mer än platsliggningen som jag är "säker" på...Det är så himla många nya moment i högre. Framåtsändande, skall, ink med stå, tungapporten...ja, det kan verkligen gå precis hur som helst. För att inte tala om upplet...
MEN vet ni vad, vet ni varför jag ska tävla? För att tävla med min älskade Jenta är det roligaste jag vet. Å 175 kr för att få värsta bästa träningen serverad och en härlig dag tillsammans med sin underbara kamrat är faktiskt inte speciellt dyrt...;-)

måndag 4 juli 2011

Jenta - min älskade prinsessa

Efter den här helgen måste jag verkligen ge all cred till Jenta! Ofta, allt för ofta, hör jag mig själv gnälla på Jenta, att hon är stökig, att hon jagar rådjur, möss, katter, ekorrar, snor kattmaten, tar upp hela min säng, ja listan kan göras lång. Vad jag däremot glömmer bort att att berätta är att hon är en alldeles UNDERBAR hund :-)
Den här helgen har hon verkligen varit fantastisk att ha med, så enkel och så vänligt inställd - till ALLT.
Hundar springer lösa, hästar steppar omkring lite här och var, jag försöker styra runt en barnvagn som det förhoppningsvis sitter en unge i. Många gånger har jag varit tvungen att kommendera Jenta ligg mitt i detta kaos för att springa och hämta en galen Lowa som ska "pinga" och är på väg ut på banan, där ligger Jenta snällt och väntar på att jag ska komma tillbaka. Som om det inte vore nog med hästtävling så var det dessutom fotbollscup och antikmässa, det var folk, fotbollar, barn på cyklar, trampbilar, inlines, segways...å Jenta hon tittar knappt åt detta utan går lugnt bredvid vagnen. Efter att har varit ute på promenader vilar hon snällt på hotellrummet, utan att säga ett knyst, hon var med på uteserveringen på kvällen, visst är hon lite bufflig och vill blir klappad på - men så vänlig. Ja, hon är helt enkelt BÄST min älskade Sprutt!

Ikväll ska vi göra det vi tycker är allra roligast, träna sök såklart :-)

söndag 12 juni 2011

Finbesök av prinsen

I går när mamma och pappa hade med sig Lowa till Borås passade vi på att låna hem prinsen lite:

Dino och Jenta
 Finaste Dino, eller Sjölundas Don Juan som han heter egentligen. Med sina dryga 11 år börjar åldern ta ut sin rätt, men visst är han vacker? Jenta är så där dryg som bara hon kan vara, prinsessan af Ingarud ;-)