Visar inlägg med etikett Friskt blandat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Friskt blandat. Visa alla inlägg

torsdag 11 augusti 2011

Utflykt till Mösseberg

I tisdags slutade jag tidigare från jobbet för att ta en liten tur till Falköping. Vi var på Mösseberg och tittade på djuren:
Här tittar vi på de gulliga kaninerna

Här tittar Lowa och Pappi på de otäcka ankorna och gässen

Lowa var mest intresserad av fåglar och höns. Det har hon iaf inte fått från mig... GÖRÄCKLIGA!

Efteråt var vi väl förtjänta av en glass :-)
En mysig och alldeles lagom liten familjeutflykt som avslutades med god mat och trevlig umgänge hos vår kollega Ann och hennes sambo. Tisdagslyx!

Ikväll blir det skotträning och lydnad på klubben, måste komma igång på allvar NU...

måndag 8 augusti 2011

Slut på sommaren

I dag är jag åter på jobbet, och det känns faktiskt helt ok. I morse när jag var ute kändes det faktiskt som det var lite höst i luften. Lite kyligt och väldig frisk, skön luft. Det gör faktiskt inget, jag är ganska nöjd med sommaren nu...jag gillar hösten, om det blir en fin höst vill säga. På jobbet börjar folk komma tillbaka, brunbrända och fräsha, fulltankade på energi...det är faktiskt ganska skoj att jobba nu :-)

Vi har verkligen haft en jätteskön semester. De två veckorna efter Kosta-lägret har varit helt ok väder så det har varit mycket sol och bad. Här kommer lite bilder från vår sommar:

De första är från Kosta-veckan och vår lediga dag som vi tillbringade i Kalmar, bla. på Kalmar slott. En höjdpunkt i Lowas liv, då hon än idag pratar om "tottet"

Lite svårt det där med avspärrningar



Mammi och Lowa i finkan
 


Pappi och Lowa på kanonen
Väl hemma i Mariestad igen fick Lowa stifta bekantskap med stranden. Här är vi ute på Torsö och efter en stund tycker hon att det är helt ok att gräva i vattenbrynet



Dagen efter var det dags för en båttur i mormor och morfars båt



Lite skeptisk men trygg i morfars famn


Pappi badade såklart :-)
Hemma har vi njutit av poolen och se man på. t.o.m. min 30 års present kom fram ;-)

Jenta är väldigt orolig när matte är strandad på ön

När väderprognosen utlovade sol passade vi på att planera in en resa till Brommö.

Lowa provade ut cykelhjälmen kvällen innan


Å var överlycklig över att få åka cykel

Det är verkligen ett paradis...alldeles runt hörnet liksom

Mat är ett måste för familjen Johansson-Glans


Lillfis - min älskade lilla skatt :-)

Man blir trött av att vara på utflykt
Gunga är verkligen Lowa stora passion i livet
Lekplatsen på Karlsholme

Nu tar vi nya krafter inför en fullspäckad höst. Som vanligt mycket häst och hund på schemat - härligt!

torsdag 7 juli 2011

En helt vanlig onsdag

Passade på att frisera Lowa lite igår när hon satt som klistrad framför Pingu. Luggen blev lite kort och sned, men vad gör det på världens finaste gullunge?

Igår var det varmt. vi fick vänta tills lite senare på kvällan innan Sprutt fick någon promenix. Försökte kombinera promenaden med lite framåtsändandeträning men det är lättare sagt än gjort när man har Lowa med sig;-) Å nej, tanken är INTE att använda Lowa som target...hon var bara tvuungen att "pinga" lite och vips så var hon 100m bort.  
Ska göra ett nytt försök med lydnadsträning ikväll, då får Lowa vara hos mormor ;-)

fredag 1 juli 2011

Sunne

Onsdag och torsdag har varit två underbara dagar här uppe i Sunne. I går förmiddag gick jag, Jenta oh Lowa ner till Fryken för att Jenta skulle få svalka av sig lite.
Jenta simmar och drar in stockar
Det slutade i att även Lowa var genomblöt, men skoj hade de de båda busarna. Tyvärr fick jag reda på att de är algblommning i Fryken, så nu får vi vara lite försiktiga i fortsättningen.
Här börja Lowa plaska lite försiktigt....
Därefter gick vi upp till Akastadion där hästtävlingarna hålls. Lowa tittade intresserat på hästarna, i kanske 10 sek...Som tur va var hon lite trött så hon somnade en stund.
På hästhoppning
När hon sedan vaknade kom Hajen på besök. Snacka om kärlek vid första ögonkastet. Lowa skulle krama och gosa med den stora hajen och blev helt förtvivlad när den var tvungen att åka tillbaka till vattenlandet.

High five med Hajen
 Pappa var färdig ganska tidigt i går så här myser han och Lowa lite innan vi drar vidare ner till sjön och lite bad.
Lowa och Pappi
Avslutar med en underbar bild på vår gullunge när hon gungar i lekparken. Idag har vi regn och väldigt mulet, så än har vi inte vågat oss ut. Men det är nog dags att dra på regnstället nu...
Så här glad är man när man får gunga :-)

tisdag 28 juni 2011

Hemma och laddar batterierna

Ja, efter en härlig midsommar på Sveriges framsida är vi hemma igen. Kanske inte det bästa midsommarvädret, men god mat och dryck och trevligt sällskap gjorde ändå helgen toppen!

Fullt utrustad för midsommarfirande, regnbyxor, jacka och krans
På midsommardagen bjöds betydligt bättre väder i Göteborg och vi tog en tur till lekparken med kidsen.

Lowa gillar att gunga


Och att köra bil :-)
Väl hemma var det bara att tömma resväskorna och tvätta. Ikväll börjar nämligen packandet igen för imorgon drar hela "Camp Johansson-Glans" upp till Värmland och vackra Sunne. Pappa Magnus ska döma hästhoppning i 4 dagar och jag ska försöka rodda runt hund och barn. Mysigt ska det bli med lite vardagslyx på hotell, långa promenader och förhoppningvis en del lydnadsträning. Vädret ser ju inte alltför lovande ut men vi hoppas på det bästa :-)

torsdag 23 juni 2011

Glad midsommar!

I dag är min mamma ledig från jobbet vilket innebär att hon hämtar Lowa på dagis. Snacka om en liten tjej som kommer bli ÖVERLYCKLIG över att "momo" kommer till dagis ;-) Då ska jag passa på att fixa lite ärenden på stan och sen åka upp till bruxis och träna lydnad med Jenta. Ja, jag lovade att ta med gamlemannen Dino en sväng oxå, han blir överlycklig bara han får åka med och nöjer sig med att bara få komma ut och nosa runt lite uppe på klubben. Hoppas vi får till en platsliggning med skott oxå.

I morgon är det midsommarafton och vi åker till Lena, David och Oscar i Partille. Ska bli superkul! Tydligen ska vi på något jättestort midsommarfirande i Jonsered på eftermiddagen och sen blir det grill och festligheter hemma hos fam Carlsson/Nyström på kvällen :-) Jenta får åka på lite semeter till farmor och farfar. Där har hon det bra tillsammans med deras Jack russeltik Doris, två katter och ett gäng hästar ;-)

GLAD MIDSOMMAR!

söndag 19 juni 2011

Fixardag

Eftersom Magnus tävling i helgen blev inställd fick vi plötsligt en helt ledig helg. Då bestämde vi oss för att fixa i ordning lite i Lowas rum. Hon har fortfarande haft kvar spjälsängen i vårat sovrum men sover aldrig i den, utan mellan oss. Nu tänkte vi att hon skulle få en riktig säng i sitt rum istället, så kanske hon iaf kan somna där inne ;)

Mot IKEA med andra ord och så här blev resultatet:

Åh så här nöjd blev Lowa över att slippa bebissängen...Får väl se om det är lika populärt vid läggdags ikväll? 

Häpp, nu är det väl bara att dra på sig regnkläderna och släpa ut Sprutt. I em är det kalas för farfar :-)

fredag 17 juni 2011

Magbaciller

Usch ja, denna vecka har vårt hem varit pestsmittad. Det började natten mellan lördag och söndag då Lowa kräktes... Natten till tisdag var det Magnus tur, så han fick vara hemma tisdag och onsdag. Jag trodde naivt nog att jag skulle klara mig, men nehe...igår morse rasade magen ihop totalt, dock slapp jag kräkas. Så det var bara för mig att vara hemma torsdag och fredag. Så här sitter jag nu, rätt seg, fortfarande lite rörig i magen och tung i huvudet. Ute är det supertrist väder. Jenta totalvägrar att ens gå ut, hon rörde inte en fena när jag tog på mig för att skjutsa Lowa till dagis. Här ser ni bildbevis på Sveriges slöaste rottis:
Lowa var supernöjd över att åka till dagis. Hon trivs så himla bra och det är verkligen världens bästa dagis. Vi är så himla nöjda! Idag skulle de ha mysdag då det bara var 4a barn och 3 personal :-) Tyvärr är det nu bara 3 veckor kvar, eftersom det bara är en slussavdelning och hon har fått en ordinarieplats efter semestern. Usch, det kommer vara jättejobbigt sista dagen vi åker därifrån, hur förklarar man för en 1,5 åring att hon inte kommer att få träffa sina goa "fröknar" och kompisar något mer?

Nä, nu ska jag försöka övertala rottan därinne i sängen att gå ut.

onsdag 15 juni 2011

Tradera

Sedan jag fick Lowa har en helt ny värld öppnat sig för mig - Traderavärlden ;-)
Visst är det fantastiskt kul att gå i affärer och titta/köpa barnkläder, speciellt de där första puttesnuttismå. Men herregud, de där små knoddarna växer ju så fort så vissa av Lowas första kläder är nog bara använda EN gång. Å nu när hon går på dagis vägrar jag köpa massa nya kläder för hundratalskronor som hon ändå spiller ner och får fläckar på som inte går bort. Jag VÄGRAR också bli en sån morsa som säger, "men har du nu spillt igen" eller "se nu till att inte få gräsfläckar på de här nya byxorna"...Näpp, barn måste få vara barn och leka och LEVA! Då är det bättre att köpa bättre begagnade kläder från exempelvis Tradera;-) Bra för både ekonomin och miljön!
Dagens fynd

lördag 11 juni 2011

Barnfria

Idag har jag och Magnus varit barnfria. Lowa har varit med mormor, morfar, morbror Anton och Jennifer på Borås Djurpark. Då passade vi på att ta tag i ett av sommarprojekten - växthuset.
Här får ni en "före-bild"

Vi har kommit en bra bit på vägen genom att byta ut alla trasiga rutor, men det är ännu inte riktigt redo att visa någon "efter-bild". Men håll utkik, min förhoppning är att det ska bli ett "Ernst-hus" ;-)

fredag 10 juni 2011

Sjung om studenternas...


Ja, inte utan att man blir lite nostalgisk när man hör utkastarna med sina visselpipor utanför fönstret. Utkastare är en mycket lokal tradition här i Mariestad som går ut på att de som går i 2an på gymnasiet, iklädd svart frack och hatt, cyklar runt på lövade cyklar till studenterna. Där sjunger man och hissar studenten, kanske äter en bit mat men framförallt dricker bål. En jätterolig dag som faktiskt är minst lika rolig som den taget man tar studenten.
I em ska vi fira Malin som tar studenten idag!