onsdag 20 juli 2011

Dag 5 - vilodagen

Ja, den femte dagen är vilodagen. Åtminstone i lägerkretsarna. Den dagen är det fritt att göra vad man vill, och eftersom de flesta då kan unna sig lite sovmorgon så är det också på tisdagen som veckans BBQ-party med Line-dance äger rum. Jag anmälde mig som frivillig att prova på dansen, och från att det inledningsvis känts stört omöjligt att komma ihåg alla steg i alla turer så avverkade vi snart två olika danser i fullt danstempo! Lowa stortrivdes och dansade ömsom i min famn och ömsom själv på asfaltsplanen med steg framåt, bakåt och åt sidan med snurr... Sedan var det stor grillbuffé som smakade smaskens. Efter att ha somnat strax efter midnatt så blev det sovmorgon även i vår vagn. Party-prinsessan Lowa sov gott till nästan 10:30!



Party-prinsessan Lowa har sovmorgon...


När vi ätit en stadig frukost så diskuterade vi dagens utflyktsmål. Vi valde en tur till Kalmar för att kika på slottet där. Vädret var helt OK så vi såg fram emot en trevlig dag tillsammans alla tre. För att bara vara knappt två år var Lowa väldigt intresserad, där fanns ju medeltida berättelser om hästar, praktfulla prydnadsfigurer i form av lejon och mycket annat. Hon lärde sig snabbt även ett nytt ord; "slottet". Det var dock inte tal om att hänga med på en guidad tur på slottet med Lowa, eftersom hon helst avverkade sevärdheterna i högt tempo genom att "pinga" genom de flesta rummen. Men lite kulturhistoria fick i alla fall Mammi & Pappi ta del av. Här är vi uppe på slottsvallen och tittar närmare på en kanon.






Kanonkul på Kalmar Slott





Sedan var det dags för mat. Det blev MAX hamburgerrestaurang i Kalmar. Lowa gillade menyn, även om det var roligast att slicka i sig ketchup genom att använda en och samma pommes. Till efterrätt serverades det mjukglass med vaniljsmak. Mums för liten Lowa!







Glad MAX-besökare




På vägen hem från dagens utflykt stannade vi till på ett köpcentrum för att titta lite i affärer och även fylla på matförråden lite. Kvällen på lägret var annars väldigt lugn; Lowa hade tisdagens Linedance i färskt minne och tjatade om att hon ville dansa så vi gick ner till Mässen för att ta lite mat och ett glas vin. Det var nästan tomt på folk, men snälla Susanne i Mammis sökgrupp dansade lite med en överlycklig Lowa. Vid 22:30 knallade vi hemåt. Det var en del kvar att göra innan vi tar natt. Disklotten föll på min älskade sambo då jag måste hålla bloggandet vid liv förklarade jag ;-) Imorgon har sökgrupperna ansvaret för frukost, lunch, städning och försäljning i Mässen osv. Tyvärr ska även torsdagen vara den sämsta dagen vädermässigt med upp emot 30 mm regn...










tisdag 19 juli 2011

Varmt!

Idag är det konstigt väder här i Småländska Kosta. Soligt och varmt, men med plötsliga skurar utan någon direkt förvarning. Det gör att det förutom värmen blir väldigt fuktigt. Vi sov till nästan kl. 10 och sedan tyckte både jag och Lowa att det var frukost-tajm. Vi brassade på gasolspisen för att koka oss ett varsitt ägg, inomhustempen steg med detta tilltag ytterligare ett par grader och tangerade ett tag 30-strecket. Öppnade ett par fönster vilket resulterade i utblåst gasollåga och driftstopp i äggfabriken... Gör om och gör rätt. Efter lite vädring var det åter skönt att sitta inne i skuggan, och vi åt båda en stadig frukost med god aptit!



Efter frukost hade vi tänkt att gå ut och kolla på brukstävlingen som skulle hållas idag. Det var en förenklad tävling där själva huvudmomentet inte ingick, utan det i huvudsak var lydnad. Tyvärr bestämde sig himlen för att det var dags för en störtskur då så det blev innepyssel och film igen... När regnet sedan slutade var det tydligen paus i tävlingen. :-( Vi gick ändå ut för vattentanken i vagnen behövde fyllas på och soporna behövde tömmas mm. Sen tog vi sulkyn och drog iväg på en runda kring lägret. Lowa är väldigt intresserad av blommor, men konstigt nog slutar det alltid med att jag är den som får plocka dem?? Nåväl, lite blomster i vagnen är ju bara trevligt...


I dag kom Mammi hem tidigt från skogen, Jenta hade t.o.m. fått ett dopp i en lite sjö för att svalka sig efter sökjobbet. Nu har nog tävlingen startat igen så nu ska vi gå och kika på den. Får passa på att vädra ur sängkläderna för det blir lätt lite instängt inne på två vuxna, ett barn och en stor rottweiler i sängen ;-) Ikväll är det BBQ-kväll med förhoppningsvis god mat och trevlig underhållning på programmet! :-)



Camp Johansson-Glans

måndag 18 juli 2011

Regn i Kosta idag...


Idag steg vi upp innan klockan 8. Lowa hade sovit ut och vi hann äta frukost och umgås med Mammi innan hon tog bilen ut i sökmarkerna tillsammans med soffweilern Jenta. Om den hunden är hemmakär och gärna myser i soffan eller sängen i vanliga fall så är det många gånger värre nu när hon är skendräktig. Men väl ute i sökrutan verkar hon ändå trivas och tända till.
Efter frukost och lite "Pingu" på DVD:n tog jag och Lowa en tur ut i regnet. Hon har absolut inget emot att plaska omkring i pölarna och känna regnet stänka i ansiktet, och har man bara bra regnkläder är det ju faktiskt ganska mysigt. Efter en stunds plaskande, tittande på några som tränade lydnad, blomplockning och påfyllning av vattendunkar till husvagnen knatade vi hemåt igen. Nu rullar Pingu igen, och jag har laddat kaffebryggaren, lite fika skulle sitta bra!
Vi får se vad kvällen bjuder på, det var medlemsmöte kl. 19 så det är inga andra aktiviteter inplanerade. Men en öl eller ett glas vin på Mässen efter middag i vagnen låter väl inte alls otroligt. Nu har regnet visst slutat trumma på taket, och är man lite optimistisk skulle man säga att det ljusnar på himlen en bit bort. Förhoppningsvis slår inte yr.no's prognoser in helt och fullt, för de bjuder på regn varje dag, och under torsdag-lördag förutspås ca 20mm per dygn... Inte så upplyftande!

söndag 17 juli 2011

Campingdebut på Rottisläger!

Så kom vi då iväg till slut... Karin och Jenta deltar i årets Rottweilerläger på Kosta Skjutfält mitt ute i småländska barrskogen. I år hängde jag med från start efter att ha gästat lägret i Skillingaryd några dagar under 2008 & 2009. Eftersom vi nu även har Lowa i familjen så insåg vi att ett pyttelitet knappt inrett logementsrum kunde bli väl spartanskt så då startade jakten på en tillräckligt stor husvagn till ett överkomligt hyresbelopp. Det blev en 25 år gammal Adria 590 som vi hämtade upp i Skövde under lördagsförmiddagen.

Efter att vagnen packats full så ställdes GPS:en på Kosta Läger, en resa på ganska exakt 30 mil. Kl 17 anlände vi och eftersom vi var lite sena och en del infomöten och välkomstgrillning stod på kvällsprogrammet så fick vi inrikta oss på att bara få upp det nödvändigaste på campingen. Det är mycket man ska hålla koll på som husvagnscampare, speciellt som den nybörjare man är; elanslutning, gasol, vatten och avlopp, vagn i våg och en massa smarta förvaringsutrymmen som gömmer både det ena och det andra! Eftersom vagnen inte har något eget förtält fick familjen Johansson-Glans gamla tält följa med och agera extra förråd. Visade sig vara en utmärkt idé då det slukar både tomma väskor, leksaker, barnsulky och träningsprylar!

Klockan 9 i morse åkte Matte & Jenta till skogen med sina nya träningsvänner. Lowa var trött efter en lång resdag och sov ända till 10:45. Trött pappa klagade inte utan gjorde detsamma... Sedan blev det en enkel men välsmakade frukost i utemöblerna som står ute i "trädgården", dvs de knappa 10-tal kvadratmeter vi har inhägnat med kompostgaller. Smart lösning för nyfiken såväl fyrbenting som tvåbenting... Sällan har heller vanligt bryggkaffe smakat så gott. Var lite trött i huvudet efter gårdagen och troligen även efter nattens och morgonens minst sagt varierande temperaturer. Från ca +27 när vi somnade till 14 grader tidigt i morse innan solen börjat värma. Så fort solen gick upp steg det dock till en bit över 20-strecket igen. Får kanske starta värmepannan ikväll och ha den på låg men jämn temperatur. Det uppmanas dock till viss varsamhet med effektuttaget per campingplats. Varje uttag är säkrat 6 A och det är inte svårt att överstiga med dagens utrustningsnivå i en husvagn; värmepanna, micro, kaffebryggare och dator mm. En eventuellt utlöst säkring ska anmälas till Marinbasen i Karlskrona som skickar en eletriker att åka alla milen upp hit och sen tillbaka efter utfört arbete... en liten övning som tydligen kostar 4.000 spänn!!

Snart kommer nog skogsfolket hem igen, och då ska vi se vad husvagnsköket kan erbjuda... Det är laddat med allehanda kulinariska höjdpunkter som pasta, köttbullar i sås på burk, färdig köttfärssås och korv i olika format. Enkelt men gott... det är väl lite så det ska va' när man campar på semestern? ;-)




Lowa uppskattar att DVD och böcker är med på resan.



torsdag 7 juli 2011

En helt vanlig onsdag

Passade på att frisera Lowa lite igår när hon satt som klistrad framför Pingu. Luggen blev lite kort och sned, men vad gör det på världens finaste gullunge?

Igår var det varmt. vi fick vänta tills lite senare på kvällan innan Sprutt fick någon promenix. Försökte kombinera promenaden med lite framåtsändandeträning men det är lättare sagt än gjort när man har Lowa med sig;-) Å nej, tanken är INTE att använda Lowa som target...hon var bara tvuungen att "pinga" lite och vips så var hon 100m bort.  
Ska göra ett nytt försök med lydnadsträning ikväll, då får Lowa vara hos mormor ;-)

måndag 4 juli 2011

Jenta - min älskade prinsessa

Efter den här helgen måste jag verkligen ge all cred till Jenta! Ofta, allt för ofta, hör jag mig själv gnälla på Jenta, att hon är stökig, att hon jagar rådjur, möss, katter, ekorrar, snor kattmaten, tar upp hela min säng, ja listan kan göras lång. Vad jag däremot glömmer bort att att berätta är att hon är en alldeles UNDERBAR hund :-)
Den här helgen har hon verkligen varit fantastisk att ha med, så enkel och så vänligt inställd - till ALLT.
Hundar springer lösa, hästar steppar omkring lite här och var, jag försöker styra runt en barnvagn som det förhoppningsvis sitter en unge i. Många gånger har jag varit tvungen att kommendera Jenta ligg mitt i detta kaos för att springa och hämta en galen Lowa som ska "pinga" och är på väg ut på banan, där ligger Jenta snällt och väntar på att jag ska komma tillbaka. Som om det inte vore nog med hästtävling så var det dessutom fotbollscup och antikmässa, det var folk, fotbollar, barn på cyklar, trampbilar, inlines, segways...å Jenta hon tittar knappt åt detta utan går lugnt bredvid vagnen. Efter att har varit ute på promenader vilar hon snällt på hotellrummet, utan att säga ett knyst, hon var med på uteserveringen på kvällen, visst är hon lite bufflig och vill blir klappad på - men så vänlig. Ja, hon är helt enkelt BÄST min älskade Sprutt!

Ikväll ska vi göra det vi tycker är allra roligast, träna sök såklart :-)

fredag 1 juli 2011

Sunne

Onsdag och torsdag har varit två underbara dagar här uppe i Sunne. I går förmiddag gick jag, Jenta oh Lowa ner till Fryken för att Jenta skulle få svalka av sig lite.
Jenta simmar och drar in stockar
Det slutade i att även Lowa var genomblöt, men skoj hade de de båda busarna. Tyvärr fick jag reda på att de är algblommning i Fryken, så nu får vi vara lite försiktiga i fortsättningen.
Här börja Lowa plaska lite försiktigt....
Därefter gick vi upp till Akastadion där hästtävlingarna hålls. Lowa tittade intresserat på hästarna, i kanske 10 sek...Som tur va var hon lite trött så hon somnade en stund.
På hästhoppning
När hon sedan vaknade kom Hajen på besök. Snacka om kärlek vid första ögonkastet. Lowa skulle krama och gosa med den stora hajen och blev helt förtvivlad när den var tvungen att åka tillbaka till vattenlandet.

High five med Hajen
 Pappa var färdig ganska tidigt i går så här myser han och Lowa lite innan vi drar vidare ner till sjön och lite bad.
Lowa och Pappi
Avslutar med en underbar bild på vår gullunge när hon gungar i lekparken. Idag har vi regn och väldigt mulet, så än har vi inte vågat oss ut. Men det är nog dags att dra på regnstället nu...
Så här glad är man när man får gunga :-)